Annons
Annons



Annons

Frågestund: Min 10 i topp-inköpslista för nyttig mat


10 i topplista nyttig mat

Hej, skulle gärna vilja ha lite lätta tips på lätta och bra frukostar och lunch/middag som man även kan ta med till jobbet. Samt en tio i topp-lista på mat som man kan ta med när man handlar. Tack för en otroligt bra blogg! Kram Therese

SVAR: Hej Therese! Vad glad jag blir för att du gillar bloggen! OK, här kommer min tio i topplista på produkter man kan handla, som funkar till både frukost, lunch och middagar:

1. Kvarg. OBS! Får inte vara smaksatt för den innehåller en massa tillsatt socker. Lindahls naturella kvarg tycker jag är bäst. De HAR förvisso sockerfri smaksatt kvarg som är bra också, men då blir man ganska låst vid de smakerna, som oftast är åt dessert/söthets-hållet. Kvarg är toppen om du tränar mycket eftersom det är rikt på protein men snålt på kalorier och gör dig mätt förvånansvärt länge.

2. Broccoli. Välj själv om du köper frysta eller färska. Frysta, små broccolibuketter kan vara mer praktiskt tycker jag, om du ska göra lunchlådor exempelvis. Går snabbt att tina. Broccoli är ett kanonbra ”sidomål” till protein. Knaprigt, med tydlig kålsmak och går att smaksätta på många vis. Bombarderat med vitaminer.

3. Torsk. En klassiker i hälsosammanhang. Mager fisk som är väldigt bra för dig. Kräver dock en hel del kryddor tycker jag, för att det ska bli lite sting i det hela. Går att köpa i såna här färdigportionerade fryspack vilket är toppen när du förbereder lunchlådor/middagsportioner.

4. Ägg. Jag skulle inte överleva utan ägg, äter det varje dag. Ägg innehåller i stort sett allt du behöver för att klara dig, sprängfyllt med vitaminer och mineral och dessutom lätt att variera i så många olika former. Men köp ekologiska, stora ägg.

5. Rödbetor. Jag äter väldigt sällan potatis men tycker det kan vara gott med rotfrukter i någon form till maten ibland. Just rödbetor är nyttigt och rena dynamiten gällande innehållet, de renar blodet och är bra för tarmarna, hjälper till med syreupptagning och har många andra bra funktioner. Om du ska välja kolhydrater i sin bästa form är rödbetor något att satsa på.

6. Sparris. Min absoluta favoritgrönsak! Men jag gillar inte den frysta varianten, den måste vara färsk och spänstig. Passa på att ät mycket primörer nu då säsongen är redo för det!

7. Kyckling. Bland det godaste i proteinväg du kan äta enligt mig. Och nyttigt om du tillagar den på rätt sätt. Går att variera i all oändlighet. Jag tröttnar aldrig på kyckling.

8. Blåbär. Om möjlighet finns så köp färska, men de brukar vara dyra. Eller plocka själv då säsongen ger möjlighet! Annars kan du köpa såna där stora, frysta, det brukar jag göra – och de är riktigt bra faktiskt. Blåbär innehåller mycket antioxidanter och är perfekt att ha som efterrätt eller till frukost på kvargen.

9. Laxfilé. Godare än torsk tycker jag. Lite fetare fisk, men innehåller det ”goda” fettet och mycket aminosyror. Lätt att tillaga i ugn.

10. Milda Créme Bonjour Vitlök & Örter. Finns i flera smaker, men jag gillar denna. För att få lite sting till dina maträtter rekommenderar jag en klick av detta till, istället för kaloririk sås. Ger mycket smak och är krämig utan att innehålla särskilt mycket fett. Jag äter den varje dag.

Med ovanstående ingredienser och råvaror har du en bra grund för varierade rätter till både frukost, lunch och middag.

Det du behöver ha hemma som kompletterar är:
• olivolja, smör eller annat fett
• kryddor som flingsalt, örtsalt, svartpeppar, chiliflakes, citronpeppar eller annat du gillar (färska kryddor är också fantastiskt)
• Vitlök, ingefära, pressad citron (köp en sån där färdig i plastförpackning som ser ut som en citron)
• Mjölk

Frukostar: Eftersom jag nästan helt och hållet har uteslutit bröd, vete och mjölprodukter i min kost så satsar jag på ägg och kvarg till frukost. Jag äter ofta blåbär till kvargen också. Äggen varierar jag mellan kokta (som jag äter med örtsalt), till äggröra, till stekta ägg. Det går att ta med såna frukostar till jobbet också om man vill, lägg dom i separata matlådor.

Luncher/middagar (de är i stort sett likadana enligt mig):
• Stekta kycklingfiléer med sparris (som du stekt lätt i stekpannan med lite olja och kryddor – OBS! du behöver inte förkoka den för då blir den degig) och äggröra (du kan blanda ner lite creme bonjour i äggen för att göra röran krämigare).
• Stekta kycklingfiléer med ugnsrostade rödbetor och kvarg smaksatt med vitlök och kryddor.
• Ugnsbakad laxfilé med broccoli och en klick creme bonjour.
• Ugnsbakad torskrygg med stekt sparris och kokt ägg.
• Wokad kyckling med broccoli och sparris, smaksatt med ingefära och chili.
• Kokt torsk med broccolimos (mixa kokt broccoli med liiite smör, salt och peppar och en klick creme bonjour eller kvarg, smaksätt med vitlök om du vill)

Ja, det går säkert att komma på ett tjugotal andra receptkombinationer på dessa ingredienser, men då har du i alla fall en bas att utgå ifrån!

Lycka till, kram Charlotta

TAGGAR
5 kommentarer | Translate
OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://viktigabloggen.chic.se/fragestund-vad-ater-man-under-eftermiddagssvackan/