Annons
Annons



Annons

Rutiner, rutiner, rutiner



Det som kan vara svårt att acceptera när man skolar om till en hälsosam livsstil är alla jävla rutiner. Som i ärlighetens namn inte alltid är så särskilt roliga. Jag är en spontan livsnjutare av naturen och gör inte saker med måtta. Därför har jag redan där tre saker att tampas med:

Spontan: om man bara tränar då det känns kul lite då och då när andan faller på så bygger det varken en stark kropp eller ger några synliga resultat. Min spontanitet tar sig även uttryck i att jag äter goda saker som jag inte planerat, typ en vanlig torsdag och därmed pajar den dagens kosthållning.

Livsnjutare: jag älskar god mat! Jag älskar att dricka bubbel en onsdag – till lunch! Jag njuter av en sovmorgon framför ett träningspass! Jag tar inte trapporna utan hissen och jag kliver inte av en station på t-banan tidigare för att gå sista biten utan jag läser hellre klart en bra artikel i en tidning.

Gör inte saker med måtta: Då jag väl äter nyttigt så äter jag väldigt nyttigt. Och tröttnar snabbt. När jag tränar tar jag ofta ut mig för mkt för att liksom kompensera allt jag stoppat i mig (och så riskerar jag både att skada mig och tappa sugen). Eftersom jag även arbetar väldigt hårt och lever ett intensivt liv i övrigt är min vardag generellt inte särskilt måttfull så för att hinna med allt är jag uppe väldigt länge (trots att jag måste gå upp tidigt) varpå jag inte får den sömn och vila kroppen behöver för att kunna tillgodogöra sig de goda effekterna av träning och kost. Är du trött ökar exempelvis risken för sötsug.

Känner du igen dig? Är du ungefär som jag? Då har jag 6 råd till oss båda!


1. Planera, planera, planera. På söndagen lägger du en strategi för nästkommande vecka. Vilka tider du ska träna på, vilka pass du ska köra och vad du ska äta till frukost, lunch och middag.
2. Förbered dig praktiskt. Gör i ordning matlådor för hela veckan, storhandla nyttig mat och förbered även små lådor med nyttigt mellanmål. Lägg fram färdiga kit av träningsplagg och packa necessären.
3. Håll dig till din plan. Man kan falla för frestelser emellanåt men håll dessa tillfällen till planerade tillställningar som du vet att du är bjuden på och kan se fram emot. Typ middagar med vänner, fredagsmys eller födelsedagskalas. Om någon spontan frestelse dyker upp – stå emot! Typ att någon tar med fikabröd till jobbet och trugar på att du ska smaka.
4. Prioritera och säg nej. För att få tid till träning och vila behöver du hoppa över en del andra saker. Nej till after work om du ska träna på morgonen efter. Nej till att frivilligt arrangera en möhippa. Nej till att sträckse din favoritserie på Netflix en vardag.
5. Variation! Träna olika saker, kör lowimpact en dag och high impact en annan. Varva gruppträning med tunga lyft i gymmet. Testa en ny sport var tredje vecka, typ dans, spinning, simning, tennis – whatever. Häng med en kompis som kan den ”nya” sporten. Ät även varierat och googla fram kul och nyttiga recept. Tänk på att olika kryddning med färska örter och chili, ingefära, vitlök mm kan förändra rätter helt. Byt träningsplagg och välj mönstrade eller färgglada kläder, så känns det nästan som om du vill visa upp din nya fina träningsgarderob.
6. Tänk långsiktigt istället för kortsiktigt. Rutiner ställer krav på din karaktär. Nej, det är inte alltid roligt. Men är den roliga tillfredsställelsen värt det? Är det en kortvarig lycka eller njutning så se upp. Kom ihåg talesättet ”A moment on the lips – a lifetime on the hiss”. Jag älskar också nygräddade kanelbullar! Jag åt dom till frukost varje dag i flera års tid! Ibland flera gånger om dagen! Det gav mig en explosiv njutning i munnen under tiden jag åt dom. Vilket varade i kanske 55 sekunder. Sen då? Jo, följderna blev att jag drog på mig en jäääävla massa extrakilon. Och ett sockermissbruk som eskalerade. Ingen långsiktig njutning direkt! En vältränad kropp har du nytta av – varenda dag! Den slår alla snygga outfits som finns.

På bilden har jag på mig en mönstrad jumpsuit från Casall.

TAGGAR
Kommentera | Translate
OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://viktigabloggen.chic.se/mums/