Annons
Annons



Annons

Saker jag gör – och inte gör på semestern


Min ambition var att träna minst tre pass i veckan och hålla mig till en god men hälsosam kost men enbart några få ”fusktillfällen” per vecka. Hahahaha! Det har ju gått HELT åt skogen. Men min vikt står ändå mirakulöst nog i princip stilla (kanske 1-1,5 kg plus men det kan lika gärna bero på min PMS just nu) vilket är smått obegripligt med tanke på omständigheterna. Jag borde ha gått upp minst fem-sju kilo vid detta laget. Men men.

Detta gör jag i träningsväg på semestern: Well, i stort sett ingenting. Om jag ska vara helt ärlig. När vi var utomlands så stojade jag en del i poolen och jagade mina barn – varje dag. Det är ju inte direkt klassat som träning kanske. Men det var den enda riktigt fysiska aktiviteten. Och kanske någon promenad per dag. Vid något tillfälle har jag lyft lite vikter, kört yoga hemma och sprungit några kilometer. Nu kan jag inte skylla på hettan eftersom jag är hemma i Sverige igen, för här är det ju svinkallt och alldeles utmärkt för att springa utomhus (eller träna inomhus eller vad man nu vill göra). Men orken och sugen har inte funnits. Jag har inget att skylla på men jag har helt enkelt inte kommit mig för. Börjar dock känna mig lite sugen på att få tillbaka adrenalinkicken man får av motion så jag MÅSTE verkligen släpa mig ut i joggingspåret eller i gymet snart. Nästnästa vecka, den 3 augusti börjar jag jobba igen och då kör min ordinarie träningsrutin med 4-5 pass i veckan igång igen med full carreta och då kommer det minst sagt kännas segt till en början.

Detta äter jag på semestern: Min ambition var att frossa i primörer och vattenmelon och att dricka en massa vatten utomlands och sedan unna mig någon fräsch middag på kvällen. Hmmm… På vår resa ner till Europa kryllade det inte direkt av hälsosamma alternativ (ni har väl sätt utbudet på bensinmackar, rastplatser, bufféer på båtfärjor, tåg mm…). Jag hade dock med mig en proteindryck från Budo Fitness som jag egentligen kör som postworkout-dryck när jag tränar, med jordgubbssmak. Men den funkar att ta även om man inte tränar, som någon form av kostersättning. Så jag såg till att ha med det pulvret i en shaker och köpte sen mineralvatten (ej kolsyrat) på flaska som var kallt på olika bensinmackar mm och så skakade jag ihop allt och åt till frukost och/eller lunch. Barnen käkade som vanligt, alltså mackor, kex, juice, croissanter, korv med bröd, hamburgare, wraps, pizza, speghetti och köttfärssås och allt annat som erbjöds på vägarna. På kvällarna på vägen ner såg jag till att käka en stadig middag på någon av de matställen vi var på och då åt jag faktiskt det jag var sugen på, typ kött med pommes frites och sallad, caesarsallad, grillad kyckling, mm. Jag höll mig dock borta från alkohol på vägen ner. Inte på grund av kaloriskälet utan för att jag ville vara alert och stand by om min man inte skulle orka köra, eller om något skulle hända. Man vill ju inte vara småblarig om det plötsligt är så att man måste snabbkolla fortaste genvägen till en adress, eller om något av barnen plötsligt blir sjuka (de blev dom inte, men ni fattar kanske). Framme i Frankrike så bodde vi på ett flott hotell med bra frukostalternativ. Där fanns det flingor, nötter, youghurt, äggröra, skinka och annat som jag äter. Så jag åt en rätt stadig frukost där. Sen ingenting på dagen (det var 35 grader i skuggan och jag pallade helt enkelt inte), bara vatten, eventuellt ngn proteinshake. Därefter en rejäl middag på kvällen (inte trerätters men en rejäl huvudrätt). Och då blev det både öl eller vin till maten. I Italien erbjöds bara kontintental frukost som var crappigare än det förra hotellet (typ Nutella och jordgubbssylt som påläggsalternativ och kakor samt croissanter/bake-up-baguetter) så då tog jag bara en kaffe och en fullkornsbaguette med smör till och lite ost. Sen ingen lunch och därefter en brakmåltid på kvällen. Och i Italien blev det knappast low carb-diet utan där åt jag pizza, pasta, risotto och allt möjligt som jag aldrig äter annars vanligtvis.

Sedan vi kom hem har middagarna avlöst varandra, både på hemmaplan samt hos andra. Och vi har bakat mockarutor och sockerkaka och gjort såna mysiga saker man ska göra. Hälsomedvetenheten har inte varit prio 1 om man säger så.

Så har jag ändå lyckats hålla vikten trots ovanstående:
• Jag har valt mina tillfällen av pleasures. Inte unnat mig både- och. Det har blivit ett sorts mantra. Om jag ätit efterrätt vid något tillfälle, alltså glass eller kaka till kaffet, då har jag ätit en hyfsat nyttig huvudrätt.
• Jag har inte druckit öl eller vin på dagtid, alltså inget okynnesdrickande av öl vid poolen mm. Alkohol har jag druckit ofta (för ofta kan tyckas) men det har varit på kvällarna och då har det heller inte blivit mer än max två glas.
• Jag har inte ätit glass så fort andan faller på. Tidigare åt jag kanske tre glassar om dagen. Det är lätt hänt i värmen då man är utomlands, att man köper glass åt sig själv när ändå barnen får. Vi försökte minimera antalet glassar till barnen också men ändå blev det nog 1-2 glassar per dag för dom.
• Ingen läsk eller juice. Alls. Jag har vid något tillfälle druckit cola light men nästan alltid mineralvatten.
• Jag har överlag varit duktig på att dricka mycket vatten för att inte bli uttorkad i värmen.
• Jag har inte ätit någon majonnäs eller bearnaisesås eller annan gräddsås/smörsås till de måltider jag valt.
• Jag har ätit grillat kött med pommes frites vid flera tillfällen men jag har inte ätit upp alla pommes frites utan bett om extra sallad istället, som sideorder. Ibland har jag gett bort pommesen till mina barn.
• Jag har ätit pasta men i huvudsak valt pasta med röda såser eller sådana med enbart olivolja och parmesan. Inga gräddsåsbaserade pastarätter (carbonara eller köttfärssås mm). Så det har blivit en del vegetariska pastor samt skaldjur.
• Jag har i den mån det går valt just skaldjur och fisk eftersom utbudet av det varit stort (och gott!) och för att jag inte äter det lika ofta hemma.
• Jag har inte ätit det vita bröd som ofta serveras till maten.
• Jag har druckit kaffe latte – absolut, men bara en om dagen. Max.
• Jag har inte ätit något godis – alls. Smakat chips vid kanske tre tillfällen. Men bara smakat, inte vräkt i mig en hel skål. Ingen dippsås till.

Och sen har jag helt uteslutit stress ur mitt liv och vilat MASSOR. Det tror jag har en betydande roll. Axlarna sänks, kraven sänks, jag är inte lika hysterisk ur prestations-hets-tänk och jag umgås med mina barn och min man och mina vänner. Det är saker som gör mig gott. Och då mår även själen bra. Det kan vara lika välgörande som tre pass på gymet.

Även om det inte ger definierade magrutor, haha…

TAGGAR
1 kommentar | Translate
OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://viktigabloggen.chic.se/lite-morgonyoga/