Annons
Annons




VIKTIG INFO! Bloggen flyttar



Viktiga bloggen ny header

Nu flyttar Viktiga Bloggen till min egen domän, som enkelt nog heter viktigabloggen.se! Bookmarka den adressen om du vill fortsätta att följa min viktresa och träningsmotgångar- samt framgångar. Det kommer att bli kul, en nystart både för mig och bloggen. Det ser lite rörigt ut på nya sidan än så länge, men jag ska justera några detaljer denna vecka så att allt blir som jag vill ha det. Men bloggen är up and running – och apropå det ska jag ut och springa imorgon för första gången på väldigt länge. Mer info om mina nya projekt hittar du här. Häng med – och tack CHIC för dessa år =)

TAGGAR
Kommentera | Translate

OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




BODYPUMP – MITT FÖRSTA PASS, BETYG



power_700x394

Ikväll körde jag bodypump för första gången. På Sats. Jo, jag vet att jag valde Friskis & Svettis istället för Sats, men Friskis hade inga passande pass den tiden jag kunde träna idag så jag körde en drop in-variant på Sats. Behöver ju testa lite olika träningsformer och gym.

Så – valet föll på bodypump eftersom jag var sugen på att kötta på med vikter och skivstång och inte stå och trampa på ett spinningpass.

Nå, vad tyckte jag då? Här kommer ett snabbt betyg (OBS, då bara beräknat efter ETT pass):

PLUS
• Hela kroppen fick sig en genomkörare. Åtminstone kändes det så, i samtliga muskelgrupper!
• Passet är explosivt och tjoff, pang på rödbetan direkt. Inget lallande. Kändes effektivt, som att man verkligen maxade sina 60 min på plats.
• Deltagarna låg på varierad nivå rent styrkemässigt, så man slapp känna sig som vare sig som en svag loser eller för stark för det där passet.
• Relativt enkla övningar som jag kände igen från mina tidigare bootcamps.
• Instruktören var sympatisk och peppande.
• Gruppdynamiken är verkligen inte att underskatta! Man känner bara ”wow!” och ”NU KÖR VI” trots att benen skakar och mjölksyran sprider sig. Men det är inte läge att ge upp när alla andra kämpar i grupp.

MINUS
• Ont om tid att hinna justera vikterna mellan varje övning. Jag sneglade på de andra i början och såg vilka redskap/vikter de hade vid sin station. Hade jag inte gjort det skulle jag ha missat massor av tid.
• Det här är ingen träningsform för rookies. Om du inte vet på ett ungefär hur du gör marklyft eller utfall bakåt på korrekt vis så finns det inte en chans att någon hinner visa dig, eller justera sättet du gör övningen på, minst av allt instruktören. Det skulle aldrig funka tidsmässigt. Jag misstänker därför att många gör övningarna fel och kan skada sig.
• Väldigt svårt att på förhand veta vilken vikt man ska välja och väl inne i övningen är det för sent att byta. Man kanske lär sig detta efterhand, men jag tyckte det var väldigt svårt att gissa detta, trots instruktörens rekommendationer.
• Instruktören frågade ”är det några som inte har kört denna koreografi tidigare?” varpå jag och ca sju andra räckte upp händerna. Och så frågade hon ”är det någon som ALDRIG kört bodypump förut?!” och då var det bara jag och en annan tjej som räckte upp handen. Hon nickade åt oss och konstaterade liksom bara att vi var nya, men gjorde inget med den informationen. Varför frågade hon då, kan jag undra…?

Sammantaget: Bra, kompletterande träning om du har koll på hur du lyfter korrekt. Be en PT visa dig hur övningarna ska göras innan, för att undvika att skada dig. Jag tycker att det är öken att gå ett varv och lyfta på egen hand i gymet, och då är detta perfekt som alternativ. Men jag skulle nog lägga till lite uppvärmning på egen hand innan passet samt addera tid för att stretcha och dra ut musklerna efteråt.

Jag tog med mig mobilen in på passet i ett fåfängt försök att ta en ball bild, men det var liksom inte läge pga det sjukt höga tempot plus att jag fick mjölksyra i armarna efter axelövningarna… Bilden är lånad från Sats. 

TAGGAR
2 kommentarer | Translate

Annons


Laddar http://viktigabloggen.chic.se/page/2/