Annons
Annons



Annons

Därför är energinivån låg


Balansen mellan träning, kost, vila, nöje och allvar, vardag och fest är väldigt viktig. Det har jag skrivit om tidigare. Just nu lever jag dock inte som jag lär. För tillfället är jag inne i en lugn arbetsperiod (det kommer att bli värre om cirka tre veckor, men just nu är det lugnt). Jag stressar inte särskilt mycket. Äter relativt nyttigt, i alla fall på vardagarna. Unnar mig goda saker på helgen, dricker lite bubbel och vilar överlag rätt mycket. So far so good. Men det är en sak som pajar hela balansen. Jag tränar inte. Jag håller vikten (i och med kosten) men jag känner mig orkeslös (trots att jag vilar mycket och faktiskt stressar mindre än jag brukar), svag, svullen och allmänt deppig faktiskt.

Energinivån är låg. Jag är låg. Det är mulet och dimmigt ute, världen utsätts för terror, en närstående i min släkt har blivit allvarligt sjuk.

Jag är vanligtvis en energisk och positiv person. Men har känt mig olustig de senaste veckorna. Och först NU fattar jag ju VARFÖR: Jag har inte tränat!

Att träna för att bli smalare är rätt överskattat, personligen går jag ner fortare i vikt enbart genom kostreducering och fokus på vad jag stoppar i mig. Och visst är det kul med synliga muskler och plattare mage ur rent fåfängt perspektiv. Men ska man vara krass är det inte många som ser det ändå åtta månader om året i Sverige då vi bylsar på oss en massa kläder.

Återstår alltså det som bör vara det SJÄLVKLARA skälet till träning: Välbefinnandet. Energin. Lusten. Orken. Lyckoendorfinerna som kroppen själv kickar igång.

Så nu packar jag träningsväskan. Slut på ursäkter. Jag orkar inte vara trött längre. Jag orkar egentligen inte gå och träna heller, men motsägelsefullt nog så måste man ta ut sig för att återfå energin.

Vilka är på?

 

TAGGAR
5 kommentarer | Translate
OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://viktigabloggen.chic.se/throwback-xtremefit/