Annons
Annons



Annons

Matbakis? Så kommer du i fas igen


C8 juice green
Jag dricker sällan så pass mycket alkohol längre, att jag blir bakis och behöver ligga och må illa en hel dag efteråt. Det funkar liksom inte när man har tre barn och det är ett helvete att träna då man är bakfull. Inte för att jag brukar träna på juldagen, nyårsdagen eller midsommardagen, men ni fattar vad jag menar. Jag avskyr dessutom snaps och tycker det är absolut lagom trevligt att dricka ett par glas Prosecco, och sen är det liksom inget mer med det.

MEN – det som jag kan bli rätt dålig av – i kombination med alkohol, det är överdrivet fet och tung mat, mycket kolhydrater, socker och salt. Som bearnaisesås, grillspett med en massa kött och chorizokorvar, smördegsinbakade snittar, ägghalvor med majonäsröror, pasta Carbonara, potatisgratäng, marängsviss, chips och jordnötsringar, jordgubbstårta, ja – ska jag fortsätta?

Jag äter sällan varken feta såser, potatis, pasta eller kött på vardagar (eller, det händer att lite grillat kött slinker igenom någon torsdag kanske, men oftast är det lax och kyckling). Så min mage och kropp slår bakut dagen efter att jag frossat, som igår.

För mig funkar då den här typen av käk mindre bra, för då blir det liksom bara ännu värre. Det jag känner ett stort behov och akut sug av då jag är matbakis är sura saker, av råkost och mättande mat som är salt och god men inte tung. Min C-vitamin-craving är total. Här kommer mina bästa tips!

Edamame med flingsalt. Går busenkelt att göra och man kan äta det som snacks under hela dagen.
Ingefära – allt med ingefära gör susen dagen efter! Jag pressar ingefära i hett vatten ihop med citron. Blanda i ingefära i matlagningen för det du är sugen på denna dag. Väldigt gott till både kyckling och fisk.
Sushi-takeaway (här får du också in ingefäran). Visst är det kolhydrater i riset, men så farligt är det inte. Och jag brukar beställa extra misosoppa som är salt och god!
Rotfrukter i ugn med chévre ovanpå. Alltså primörer som morötter och rödbetor, samt palsternacka. Skölj och skala rotfrukterna och skiva dem i klyftor, in i en ugnssäker form, ringla lite olja över, tjonga in i ugnen på 200° och låt stå en bra stund. Jag gillar när de är brända och ihopskrynklade, en del vill ha dem lite mindre well done. Sen strör du flingsalt och drar över några varv med svartpepparkvarnen och så smular du över lite chevreost.
Grekisk sallad. Gurka, fetaost, rödlök, olja, balsamvinäger, salt och svartpeppar. Ät det till ugnsgrillad kyckling. Sjukt gott! Känns salt men fräscht. Jag gillar ju inte tomater, men ha i det om du vill.
Kvarg, blåbär och ägg. Min ordinarie helgfrukost men jag äter lite större mängd av detta dagen efter en tung middag. Kvargen mättar och blåbären är riktiga antiooxidant-hjältar som direkt får kroppen att må bättre (så känns det i alla fall). Ägg kan jag liksom inte leva utan och det är ju faktiskt nyttigt så man kan äta det med gott samvete. Välj själv i vilken form, jag föredrar ett enkelt kokt ägg, som kokat i fem minuter. Med örtsalt. Men äggröra är också oerhört gott dagen efter!
Charlottas gröna stänkare: Gör egen juice som GARANTERAT får dig att bli piggare och kickar igång magen igen! Här är recept på min gröna juice (smaka dig fram till hur mkt du vill ha av varje ingrediens): Blanda gröna äpplen, selleri, broccoli, bladspenat, morötter, grönkål, ingefära, citron, cayennepeppar i en juicepress. Läs mer här om hur du gör!
Charlottas orangea stänkare: En juice som är sötare än den gröna men samtidigt inte fööör söt, utan som direkt ger en fräsch pepp-känsla är denna: Blanda citroner, gröna äpplen, lime, apelsin, blodgrapefrukt (viktigt med grape för att få till den karaktäristiska beskan/stinget), ingefära, morötter i en juicepress. Tro mig, det här är det godaste man kan dricka! Slår all läsk och vanlig juice i världen.

OBS! Jag behöver väl knappast säga att du måste dra i dig shitloads of vatten dagen efter en svullar-dag? Kroppen är förmodligen svullen och man hjälper den att skjutsa iväg en massa klegg ur systemet genom att dricka mycket vatten som inte bara återställer vätskebalansen inombords, utan det hjälper även tarmarna att få igång produktionen igen, så att du slipper bli förstoppad. Utan att gå in på detaljer så tycker jag det är skönt att gå på tjotta rätt mkt dagen efter för att känna att allt liksom kommer ut… 

Läs även: Bloggarnas 10 bästa recept på gröna smoothies

edamame

TAGGAR
1 kommentar | Translate
OM AMELIE

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC och kämpar med ett sockermissbruk. Hon har som mest vägt 90 kg (och då räknar vi inte den gången hon var höggravid med tvillingar) och som minst 60 kg i vuxen ålder. I Viktiga bloggen får du följa hennes kamp mot frestelser, karaktärssvackor och hatkärleken till mat. Charlotta tränar Xtremefit regelbundet men gillar livets goda. Bloggen bjuder på både dikeskörningar och framgångar i den ständiga jakten på drömvikten (och finns den, förresten?). Detta är ingen bantningsblogg, utan den tar upp alla aspekter, tankar och funderingar hon har gällande mat, träning, hälsa – och så vikt förstås. Viktiga bloggen är en viktig (och rolig!) blogg för dig som vågar ta kontroll över vågen.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar http://viktigabloggen.chic.se/det-har-tragglandet-med-kosten-alltsa/